20 December 2009

Fonetik Bahasa Melayu

Saya percaya setiap guru mahupun ibubapa mempunyai pelbagai kaedah untuk membolehkan murid-murid dan anak mereka mampu membaca dengan lancar dan baik. Kalau kaedah konvensional kanak-kanak akan diajar mengenali kesemua abjad terlebih dahulu dan kemudian mengenali bunyi mengikut gabungan setiap konsonan dengan setiap sukukata.

Sekarang ramai kanak-kanak telah didedahkan dengan kaedah fonetik. Mari kita mengenali bunyi-bunyi fonetik abjad dalam Bahasa Malaysia. Melalui teknik ini guru digalakkan memperkenalkan bunyi fonetik untuk vokal "a", "i" dan "u" terlebih dahulu kerana huruf-huruf ini kerap digunakan untuk membentuk ayat-ayat di dalam Bahasa Malaysia. Selain itu bunyi fonetik huruf-huruf ini juga mudah untuk disebut oleh kanak-kanak. Kemudian barulah memperkenalkan bunyi-bunyi huruf konsonan yang lain satu persatu contohnya untuk "B", "n", "m", "s" dan "k"



Rujukan dari siri "Bacalah Anakku"

17 December 2009

Bahang 2010 VS Bahang KSPK

Entry asal dari praskt.wordpress.com

Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum menjelangnya tahun 2010. Awal tahun 2010 ni sekolah akan dibuka pada 4 hb. Takwim sekolah dan peristiwa boleh didapati di sini:


11 December 2009

Kursus Orientasi KSPK (Bahasa Inggeris - Kaedah Montessori)

   Kursus yang berlangsung di Prescott Hotel, Klang pada 7-10 Disember baru-baru ini memberi pendedahan kepada guru-guru untuk menggunakan pendekatan Montessori dalam kelas terutamanya untuk pengajaran Bahasa Inggeris. Ini termasuklah mengenal bunyi phonetic kesemua 26 abjad. (rujuk video ABC Phonics Chant di bawah- Klik butang download untuk download) Ceramah disampaikan oleh Pn. Aisha Z. Abdullah dari Montessori Preschool di Selangor.

05 December 2009

Satu kelahiran baru!




Blog ini diwujudkan sebagai satu platform untuk guru-guru prasekolah khasnya guru-guru di prasekolah dalam daerah Rompin untuk mendapatkan panduan, berkongsi idea, teknik dan cerita masing-masing.